Klarlegging av eksisterende grense (grensepåvisning)

Når en matrikkelenhet (eiendom, festegrunn) mangler grensemerker i marka eller at de registrerte grensenene i matrikkelen er mangelfulle, kan kommunen etter søknad sette ut nye grensemerker og måle inn og kartlegge eksisterende merker. Den oppdaterte informasjonen registreres så i matrikkelen.

Det skal i alle former for klarlegging av grenser avholdes oppmålingsforretning.

Ønsker du å gjennomføre klarlegging av eksisterende grenser, må du rekvirere oppmålingsforretning hos kommunen. Klarleggingen skal ikke medføre endring av grenser eller fastsettelse av nye grenseforløp.

Hvem kan søke?

Følgende personer kan søke om klarlegging av grenser:

• Grunneier eller fester
  • Den som kan sannsynliggjøre at de eier, fester eller har stedbundne rettigheter i fast eiendom som berøres av vedkommende grense, punktfeste eller rettighet.
  • Staten, statsforetak, fylkeskommune eller kommune.
  • Tingretten, namsmannen eller medhjelper ved tvangssalg.

I de tilfellene hvor det er et firma som er eier av eiendommen, kreves vedlagt firmaattest av nyere dato.

Lovverk:

Hvordan søker jeg?

Rekvisisjon av oppmålingsforretning for klarlegging av grenser sendes skriftlig til kommunen. Rekvisisjonsskjema med tilhørende vedlegg:

BeskrivelseSkjema/linkObligatorisk

Rekvisisjon av oppmålingsforretning og matrikkelføring for klarlegging av grenser.

Sendes skriftlig til kommunen

Rekvisisjon av oppmålingsforretning og matrikkelføringJa

Kartutsnitt hvor det er markert hvilke grensemerker/grensestrekninger som skal klarlegges.

I kommunens karttjeneste kan du tegne i kartet og skrive ut kart til rekvisisjonen.

KommunekartJa

Dokumentasjon som beskriver grensene som skal klarlegges.

Krav til dokumentasjon vil være avhengig av hva slags opplysninger det dreier seg om og hvordan de opprinnelig er hentet inn. Eksempel på dokumentasjon kan være skylddelinger, festekontrakter, utskiftningskart el.

Ingen skjema.Ja

Saksbehandling / tidsfrister:

Når rekvisisjon for oppmålingsforretning er mottatt og det ikke er avtalt noe annet med rekvirenten, skal kommunen gjennomføre oppmålingsforretningen og fullføre matrikkelføringen innen 16 uker.

Følgende faktorer gjør at fristen slutter å løpe:

Gebyr:

Gebyret beregnes ut i fra gjeldende gebyrregulativ på det tidspunktet saken registreres i kommunen.

Ved overskridelse av fristen for saksbehandlingstid skal kommunen uoppfordret redusere/refundere en andel av gebyret jf. matrikkelforskriftens §18.

Synnøve Kjønsberg
Saksbehandler tlu