Lek og læring:
Det hender ofte at foreldrene spør barna når de kommer i barnehagen og skal hente «Hva har dere gjort i dag da?» I de aller fleste tilfellene vil både barna og de ansatte svare at de har lekt. Men hva er nå lek for noe da? På neste side står det mye om hva lek inneholder for barna i barnehagen.
Det finnes også mange typer lek: enmannslek, parallell lek, rolle lek, regel-lek for å nevne noe. Leken har og er en spesiell og naturlig del av barnas liv og barndom. Leken har en egenverdi og barn leker fordi det er gøy.
«Barnehagen skal legge fysisk og psykisk til rette for variert lek» (Rammeplanen s. 32, 2011).«Barnehagen skal legge til rette for at barna kan danne vennskap» (Rammeplanen s. 21, 2011).
Når barn leker sammen på avdelingene og på tvers av avdelingene dannes det vennskap. Vennskap er grobunn for barnas trivsel og aktivitet i barnehagen. Gjennom lek erfarer og utprøver barna forskjellige ting. Lek er grunnlaget for både læring og sosial kompetanse. Gjennom leken utvikler barnet seg språklig, motorisk, sosialt og blir et selvstendig individ.
Vi i barnehagen har hatt fokus på lek og voksenrollen i noen år nå. Vi vil fortsette med det, men samtidig utvider vi vårt fokus på språk. Språk brukes daglig og det er mye læring gjennom lek og omvendt. Lek, læring, språk og voksenrollen er vårt hovedfokus dette barnehageåret. Vi jobber daglig med å være tydelige, ansvarsfulle voksne som organiserer og planlegger leken slik at den får godt med rom og tid.
Dette har vært en spennende periode, og vi har vært på kurs som har omhandlet temaene lek og voksenrollen. Kursene gav oss masse inspirasjon og ideer til å gå i gang med vår egen kompetanse heving.
Mål for leken og læring i barnehagen vår er:
- Utvikle vennskap – sosialisering og samhandling med andre mennesker.
- Utvikle empati.
- Lære å løse konflikter.
- Utvikle fantasi og kreativitet.
- Lære turtaking.
- Utvikle språk.
- Utvikle motorikk.
Arbeidsmetode:
- Leken bør og skal være en lystbetont aktivitet som skjer på frivillig basis i barnehagen.
- Vi i barnehagen skal gi leken både tid og rom. Den skal tilrettelegges slik at den stimulerer til kreativitet inne og ute.
- Vi voksne skal ha en bevisst rolle i forhold til leken, dvs. være observatører, delta og bidra med nødvendig hjelp når det trengs i å utvikle leken videre.
- Vi voksne skal være villige til å endre planer underveis med utgangspunkt i barnas uttrykk.
- Vi voksne må tåle litt kaos i leken av og til.