Ordførerinfo oktober

En engasjert deltidsinnbygger kom innom på en kopp kaffe og ville diskutere bruken av naturområdene våre med meg, og hadde mange spennende betraktninger rundt dette temaet. Jeg hadde også besøk av en sambygding som ville uttrykke misnøye over begrensninger i bruk av el-sykkel. Vedkommende hadde mange gode tanker og argumenter. På tilflyttertreffet kulturkonsulent Ellen og jeg arrangerte denne uka, slo det meg at vi som satt rundt bordet hadde en ting til felles; gleden over friluftsliv, storslått natur og fjell. Hjertelig velkommen til hver og en av dere som har kommet flyttende til oss her i Folldal – også dere tilbakeflytterne!

Det er mange spennende, men krevende temaer på dagsorden om dagen.
- Arealforvaltning. Fornuftig bruk og vern i vid forstand.
- Kvalitetsnorm for villrein; et trafikklys-system som bl.a. klassifiserer villreinområder med god, middels eller dårlig kvalitet.
- Stortingsmelding 18 (2023-2024) Ein forbetra tilstand for villrein.
- Tiltaksplaner for villrein.
- Revidering av forvaltningsplaner i nasjonalparkene.
- Besøksstrategier i nasjonalparkene.
- Utvidelse av verneområdene - som et ledd i å nå målene i Naturavtalen om å bevare/verne 30 % av Norges landareal innen 2030.
- Kommuneplanens arealdel skal revideres, og utvalg 2 Teknisk, miljø og landbruk er i gang med arbeidet.

I Folldal er 86 % av kommunens areal på 1276 kvadratkilometer verna med verneforskrifter eller ligger i ulike hensynssoner. Begge nasjonalparkene våre er en del av dette vernet. I tillegg skal vi være glade for at vi har dyrkamark som er i bruk. Dette betyr at vi har svært lite areal til disposisjon. Folldal har også tre villreinområder innafor kommunegrensa; Sølnkletten, Knutshø og Rondane villreinområde. Jeg mener dette viser at kommunen har tatt ansvar og forvaltet både natur og villrein på en god måte.

Jeg har i høst deltatt på flere dialogmøter og åpne møter med tema villrein. Både Statsforvalter i Innlandet og Trøndelag og Klima- og miljødepartementet ved statsråd Andreas Bjelland Eriksen og statssekretær Kjersti Bjørnstad har deltatt. Klima- og miljødepartementet har som mål å legge ut tiltaksplanene for villrein på høring i slutten av året. Da har vi alle mulighet til å komme med skriftlige innspill, og kommunestyret skal også gi en høringsuttalelse til både Knutshø og Rondane villreinområde.

I dialogen med myndighetene har utgangspunktet vært at ingen kan gjøre alt, men alle kan gjøre noe. Jeg har vært tydelig på dette med livsstil og bolyst. Mye av årsaken til at vi bor nettopp her er for mange av oss villreinfjellet og storslått natur. Jeg har også snakka mye om byrdefordeling og forholdsmessighet. Vi må sette inn de kraftigste tiltakene der vi har de største utfordringene og det monner mest. Det vil gi liten forståelse og aksept om vi få fastboende i Folldal skal ta et stadig større ansvar og oppleve at tilgangen til fjellet blir mer stengt, mens vi ikke setter begrensninger der vi har masseturisme.

Fjellandbruket og beitenæringa står sterkt og deres behov må hensyntas. Utmarksbeite er viktig også med tanke på kulturlandskap, og setring/matproduksjon i fjellet er fortsatt aktuelt for mange av våre aktive gårdsbruk.

Allemannsretten er et svært viktig gode, men det gir oss utfordringer med at vi i liten grad kan styre uorganisert ferdsel. Vi har ingen masseturisme. I Folldal er det «stilleturisme» med eksempelvis organiserte turer på hesteryggen eller med guide til fots. Det oppleves krevende for de seriøse aktørene våre å finne gode løsninger med de restriksjonene de må forholde seg til, mens det kan komme en busslast og bare gå inn i sårbare områder uten noen form for restriksjoner.

Vi har fått gehør for at predasjon også er et tema. Etter hvert som rovdyr-trykket har blitt større, er det naturlig at predatorene (eksempelvis jerv og kongeørn) tar rein/reinskalver, ikke bare beitedyr.

Kompensasjon. Noen av oss tar mye ansvar for både urørt natur og villrein på vegne av storsamfunnet. Næringsutvikling som krever areal vanskeliggjøres. Sjøl om vi er utrolig takknemlige for urørt natur, og mange mener dette vil bli etterspurt framover, må vi ha noe å leve av fram til eventuelt trenden snur og flere etablerer seg i kommunen vår. Ofte assosieres kompensasjon med økonomiske grep, men jeg mener etablering av fylkeskommunale og statlige arbeidsplasser m.m. er minst like aktuelt.

Alle disse prosessene jeg nevnte innledningsvis skal en liten administrasjon og vi politikerne henge med på. Det er vanskelig å gi en kortfattet sammenstilling av alle temaer, dilemmaer og innspill. Jeg har likevel valgt å bruke denne ordførerinfoen til å vise noen av utfordringene vi står overfor. Ett er sikkert – sosiale medier egner seg dårlig til gode diskusjoner om disse temaene, og jeg ønsker at vi heller tar en prat for dem som vil det. Jeg har skjønt at enkelte er provosert over ordfører’n som ofte snakker om dialog som metode, og mener jeg i stedet må være tydeligere og slå i bordet. Jeg tror likevel på og holder fortsatt fast i dialog, og ikke en retorikk som skaper skyttergravs-diskusjoner.

En skikkelig gladnyhet til slutt -
- TV-serien «Eventyrlig oppussing» fra Reinslia og nærområdene våre.
- «Jakten på kjærligheten» med folldøl Kim Brandsnes.
- Dokumentaren «Politi og røver», hvor Frankmotunet blir presentert på en svært positiv måte.
Alt dette på samme kveld. For meg er det nesten litt surrealistisk, og jeg skal glede meg over det ei ri framover – for en Folldalsreklame!

Riktig god helg til dere alle – og ta godt imot oss bøssebærerne som kommer på søndag -

«SAMMEN FOR SMÅ HELTER»